“Trzynaście Powodów” – J. Asher

Moja ocena: 5/10 

“Trudno mówić o rozczarowaniu, gdy potwierdzają się Twoje oczekiwania” 

Clay prowadzi całkiem normalne, udane życie. Ma przyjaciół, znajomych, rodzinę, ale sposób w jaki postrzega świat zmienia się wraz z dniem, w którym dostaje pudło z nagrzanymi taśmami. Hannah, dziewczyna, która popełniła samobójstwo wyjaśnia na nich dlaczego to zrobiła. Taśm jest trzynaście, na każdej z nich jest inny powód i inna osoba. Clay jest jedną z nich. Przez całą noc chłopak wędruje po mieście słuchając wskazówek dziewczyny, która nie żyje. Co w tym czasie odkrywa? 

“Nikt nie wie ze stuprocentową pewnością, jak jego działania odbijają się na innych” 

Jak dla mnie historia sama w sobie ciekawa i poruszająca, ale zabrakło mi kogoś kto dobrze ją przedstawi. Szczerze mówiąc nudziłam się podczas czytania tej książki. Może to tylko moje zdanie. Nudziły mnie ciągłe monologi głównego bohatera, ciągłe zmiany zdania itp. Podobały mi się za to portrety psychologiczne postaci występujących w książce. Za to wielki plus. Według mnie tym razem serial jest lepszy od książki… 

“I w pewnej chwili masz już dość walki, jesteś zbyt zmęczony i postanawiasz sobie odpuścić. Pozwolić, żeby stała się tragedia” 

Rozdziały to tak naprawdę taśmy i ich strony. Przez większość czasu Hannah opowiada o swoich przeżyciach i powodach swojego samobójstwa, które wydają mi się trochę… Naciągane. Książka ciągnie się, i ciągnie, i tak w nieskończoność.

“Byłem zbyt słaby, żeby spróbować” 

Przeczytałam ją w trzy dni, przesiadywałam przy kominku, ale to nie była książka, od której nie mogłam się oderwać. 

“Ludzie tak naprawdę niewiele wiedzą o społeczności, w której żyją” 

Pomimo tego wszystkiego polecam każdemu, bo historia jest warta poznania. Zostaje w głowie na długo, może nie jako książka, albo jako historia Hanny Baker. 

“Ulga. Jak śmiech na pogrzebie. Może i niestosowny, ale potrzebny” 

Ciekawostka: Serial na podstawie tej książki miał powstać już w 2012 roku, a główną bohaterkę miała zagrać Selena Gomez, ale po licznych opóźnieniach serial powstał dopiero w 2017 roku, a wtedy Selena Gomez była już zbyt dojrzała na zagranie Hanny Baker. 

“Nie da się uciec od samego siebie ”

Następna książka: “I nie było już nikogo” – A. Christie 

Do następnego! 

LiviLivi 🙂 

4 thoughts on ““Trzynaście Powodów” – J. Asher

  1. Właśnie czytam ją i ta książka to porażka. Nie mówiąc o jej “problemach”, nie wierzę, że ktoś się by zabił z tych powodów. Trochę dziecinne 😯
    Pozdrawiam: miedzykropkami.blogspot.com

    Liked by 1 person

  2. Nie czytałam książki, ale sięgnęłam po serial. Po porostu negatywne opinie krążące wokół tej historii zniechęciły mnie do czytania…Pomimo tej mgiełki narzuconej na Hanę Baker uważam, że jej postać w świecie seriali jak i książek ma wiele odzwierciedleń w realnym świecie. Dla nas tak wiele powodów jest płytkich i błahych, z którym co najwyżej możemy przez chwilę pochlipać pod kołderką. I może dlatego stąd tak wiele niezadowolonych opinii. A dla niej, nastolatki, która dopiero wkracza w dorosłość każdy z powodów był kolcem, który wbijał się pozostawiając bolesny ślad w sercu i duszy.

    Like

    1. Ja właśnie muszę zabrać się za serial. Jednak dla mnie przedstawiane tego w taki sposób jest dla propagowaniem pozbawiania się życia z ‘takich’ powodów.
      Jednak wiadomo, ile osób tyle opinii!
      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam 😁

      Like

Leave a Reply

